Plamena Mangova

 

Plamena Mangova została laureatem II Nagrody konkursu muzycznego im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w roku 2007 i błyskotliwie rozpoczęła swoją karierę międzynarodową – od Europy po Tokio i Koreę Południową, koncertując w salach Filharmonii Berlińskiej, w amsterdamskim Concertgebouw, lipskim Gewandhaus i Filharmonii Petersburgskiej. W 2007 otrzymała prestiżową nagrodę francuskich krytyków Diapason d’Or za swoje pierwsze solowe nagranie muzyki fortepianowej Szostakowicza (dla wytwórni Fuga Libera).

 

Po kursach u Mariny Kapatsinskiej w Państwowej Bułgarskiej Akademii Muzycznej im. Pantcho Vladigerova w Sofiii, Plamena Mangova studiowała w Madrycie w Wyższej Szkole Muzycznej im. Królowej Zofii u Maestro Dymitra Bashkirova. Pracowała także z Abdel-Rahman El Bacha w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Belgii. Podczas kursów mistrzowskich Plamena chłonęła bezcenne porady tak sławnych muzyków, jak Leon Fleisher, Rosalyn Tureck, Krystian Zimerman, Ralf Gothoni, Andras Schiff, Natalia Gutman czy Teresa Berganza. Jest laureatką Juventus Festival we Francji, oraz innych ważnych międzynarodowych konkursów fortepianowych i muzyki kameralnej (“Paloma O’Shea” w Santander oraz “Vittorio Gui” we Florencji).

 

Plamena Mangova występowała z wiodącymi orkiestrami – m.in. UBS Verbier Festival Orchestra, BBC Philharmonic Manchester, Tokyo Philharmonic, English Chamber Orchestra, Sinfonia Varsovia, Luxemburg Philharmonic, National Orchestra of Belgium, St-Petersburg Symphony Orchestra, European Union Chamber Orchestra, MDR-Orchester Leipzig, the Spanish RTVE Symphony Orchestra, Holland Radio Chamber Philharmonic – z takimi sławnymi dyrygentami, jak Emmanuel Krivine, Walter Weller, Tadaaki Otaka, Jaap van Zweden, Dmitri Jurowski, Karl Heinz Steffens, Gilbert Varga, Jean-Bernard Pommier, François-Xavier Roth czy Rossen Milanov. Jako muzyk-kameralista z zamiłowania, grała z wieloma najznamienitszymi artystami – Maria João Pirеs, Boris Berezovsky, Augustin Dumay, Mihaela Martin, Jian Wang, Pascal Moragues, Alexei Ogrintchouk, Alexander Knyazev, Frans Helmerson, Nobuko Imai, Larry Dutton (skrzypek z Emerson Quartet), Ysaÿe String Quartet. Jej muzykalność została doceniona na wielu znakomitych, międzynarodowych muzycznych scenach, takich jak Filharmonia Berlińska, Tokyo Suntory Hall, Kennedy Center (Waszyngton), Concertgebouw (Amsterdam) w ramach projektu “Carte Blanche for Maxim Vengerov”, Gewandhaus (Lipsk), Wielka Sala Filharmonii Petersburgskiej, Filharmonia w Luxemburgu, Bozar Centre for fine Arts (Bruksela), Komische Oper (Berlin), Théâtre du Châtelet (Paryż), Sala Verdiego (Milan); oraz na wiodących festiwalach – np. Verbier Festival & Academy, La Folle Journée w Nantes oraz w Tokyo, International Piano Festival La Roque d’Anthéron, w Korei Południowej (Great Mountains International Music Festival), Santander, Gstaad’s Sommets Musicaux, Montpellier, Menton, Mecklenburg-Vorpommern Festival, w Bach Akademie Stuttgart, itd.

 

Po nagraniu wspólnie ze skrzypaczką Tatianą Samouil wszystkich dzieł Prokofiewa na skrzypce i fortepian (dla wytwórni Cypres), Plamena Mangova nagrała dla Fuga Libera muzyczny dyptyk Szostakowicza. To właśnie pierwsza z tych płyt, solowy recital fortepianowy, została nagrodzona „Diapason d’Or de l’Année 2007”. Druga, zawierająca kameralną muzykę Szostakowicza, z udziałem rosyjskiej sopranistki Tatiany Melnychenko, skrzypaczki Natalii Prischepenko (liderki Artemis Quartet) oraz Sebastiana Klingera (solisty i wiolonczelisty Bawarskiej Orkiestry Radiowej), zdobyła nagrodę Superfonic Prize luksemburskiego magazynu muzycznego Pizzicato. Jej recital beethovenowski (sponsorowany przez belgijski Bank Fortis), został wysoko wyróżniony przez radio France Musique i magazyn Diapason, podobnie jak wydane później w 2008 nagrania wspaniałej Burleski R. Straussa wykonanej wraz z Belgium National Orchestra oraz Walterem Wellerem.

 

Jej najnowsza, imponująca płyta z I Koncertem fortepianowym d-moll J. Brahmsa, nagrana ponownie w owocnej współpracy z Belgian National Orchestra i Maestro Wellerem, została wysoko oceniona przez Bryce Morisson’a w jednym z wiodących światowych pism muzycznych, angielskim „Gramophone”.

 

Plamena Mangova wzięła udział w dwóch edycjach prestiżowego projektu pod nazwą “Hand in Hand” w Brukseli, znakomicie wspieranego przez wielką Marthę Argerich, a w listopadzie 2009 otrzymała zaproszenie do udziału w szczególnie uroczystym koncercie w Paryżu, podczas którego mogła swoją grą uczcić wybór nowego sekretarza UNESCO, pani Iriny Bokovej. Plamena była wielokrotnie zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich w Hiszpanii, Afryce Południowej, Japonii, Belgii i Bułgarii. W marcu 2011 Plamena Mangova została wybrana „Artystą Miesiąca” przez magazyn muzyczny Interlude w Hong Kongu.

 

Przyszłe plany ponownie zaprowadzą Plamenę na największe sceny muzyczne – do londyńskiego Queen Elisabeth Hall wraz z English Chamber Orchestra oraz Sir Colinem Davis’em, do Moskwy na występ z Tchaikovsky Radio Symphony Orchestra i Jean-Claude Casadesus’em, do seulskiego Arts Center z Alexandrem Kniazev’em, na Montpellier Radio France’s Festival z RAI Torino Orchestra i Jurajem Valcuha, na interpretację II Koncertu fortepianowego S. Prokofiewa z Trondheim Symphony pod batutą Alexandra Vedernikova, oraz na ważny debiut z rotterdamską Filharmonią pod batutą Sir Andrew Davis’a.