Iwona Hossa

 

jest jedną z czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną Artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki.

 

Jest absolwentką Wydziału Wokalno–Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej. Technikę doskonaliła również uczestnicząc w wielu kursach wokalnych, m.in. Heleny Łazarskiej, Ewy Podleś, Sylwii Geszty, Leopolda Spitzera, Jerzego Marchwińskiego.

 

Artystka zadebiutowała partią Violetty w „Traviacie” G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając także solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą.

 

Iwona Hossa jest laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (TW – ON). W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.

 

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Myung Whun Chung, Jose Maria Florencio, John Neschling, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech.

 

W repertuarze Artystki znajduje się kilkadziesiąt partii operowych, a także operetkowych oraz oratoryjno–kantatowych, a obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Haendel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego czy Pawła Serafińskiego.

 

Iwona Hossa od jedenastu lat ma zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swym repertuarze wszystkie dzieła wokalno–instrumentalne Kompozytora.

 

Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, w tym m.in. dla EMI Classic – S. Moniuszko Straszny dwór, czy dla Naxos K. Szymanowski Stabat Mater nominowana do Grammy Awards w 2008 czy też K. Penderecki Utrenja nominowana do Grammy Awards w 2009 roku. Wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”.

 

W 2011 jej solowa płyta Hossa & Meisinger sings Karłowicz and Faurè otrzymała nominację do nagrody Fryderyki.

 

W 2012 dokonała kolejnych nagrań płytowych z dziełami Krzysztofa Pendereckiego: Passio et Mors Domini Nostri jesu Christi Secundum Lucam (CD i DVD), VII Symphony – Seven Gates of Jerusalem (CD) oraz VIII Symphony Lieder der Vergänglichkeit (CD).

 

W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuki (UMFC w Warszawie), a w 2014 tytuł doktora habilitowanego (UMFC w Warszawie). Jako adiunkt prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

 

W 2013 nagrała m.in. VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego Lieder der Vergänglichkeit. Pięciopłytowe wydawnictwo Krzysztof Penderecki: The Complete Symphonies pod dyrekcją kompozytora otrzymało w 2014 roku prestiżową International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej.