Piotr Machalica

 

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Po studiach związał się z Teatrem Powszechnym w Warszawie, którego aktorem był przez kolejnych dwadzieścia pięć lat. Na deskach tego teatru stworzył kreacje w kilkudziesięciu inscenizacjach, m.in. w „Medei” Eurypidesa w reż. Zygmunta Hübnera, „Trzech siostrach” Antoniego Czechowa w reż. Agnieszki Glińskiej czy „Królu Learze” Williama Szekspira w reż. Piotra Cieplaka. W 2006 roku aktor objął obowiązki szefa artystycznego Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

 

Jest znanym wykonawcą piosenki autorskiej. Można go było usłyszeć między innymi w widowiskach w warszawskim Teatrze Rampa na Targówku – „Zimy żal” z utworami Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego w reżyserii Magdy Umer i Jeremiego Przybory (1989), „Conte” z piosenkami Paola Contego przygotowanym przez Andrzeja Strzeleckiego (1995) i „Brassens” w reżyserii Wojciecha Młynarskiego (1999). Grał w przedstawieniach muzycznych realizowanych przez Krzysztofa Zaleskiego – „Okudżawie” w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1997) i „Cohenie” na deskach stołecznego Teatru Muzycznego Roma (2002).

 

Od 2006 r. pełni funkcję dyrektora ds. artystycznych Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

 

W częstochowskim Teatrze zagrał w spektaklach: „Sammy” Kena Hughesa (monodram) w reż. Anny Kekuś-Poks, „Trzy siostry” Antoniego Czechowa w reż. Julii Wernio, „Do dna” Ludmiły Pietruszewskiej w reż. Andre Hübnera-Ochodlo, „Mieszczanin szlachcicem” Moliera w reż. Waldemara Śmigasiewicza, „Tacy duzi chłopcy” (piosenki Jana Wołka) w swojej reżyserii.

 

Obecnie w Teatrze im. Adama Mickiewicza gra w spektaklach: „Hamlet” W. Szekspira w reż. Andre Hübnera-Ochodlo, „TANGO FM” w reż. Jacka Bończyka, „Hemar w chmurach. Kabaret” (w swojej reżyserii); „Stachura” w reż. Roberta Dorosławskiego, „Miłość i polityka” w reż. Jerzego Bończaka. W 2015 roku wyreżyserował sztukę Yasminy Rezy „Życie. Trzy wersje”.

 

Jednocześnie Piotr Machalica od lat współpracuje z teatrami warszawskimi. W Teatrze Polonia zagrał w spektaklach „Bóg” Woody’ego Allena w reż. Krystyny Jandy (2009), „Krzysztof M. Hipnoza” w reż. Krzysztofa Materny (2009), obecnie – „Zmierzch długiego dnia” Eugene’a O’Neila w reż. Krystyny Jandy. W OCH-Teatrze zagrał w „Koza albo kim jest Sylwia?” Edwarda Albee w reż. Kasi Adamik i Olgi Hajdas, „Takich dużych chłopcach” Jana Wołka w swojej reżyserii, obecnie gra w „Weekendzie z R.” Robina Hawdona i „Przedstawieniu świątecznym w Szpitalu św. Andrzeja” Raya Cooneya w reż. Krystyny Jandy.

 

Od 2015 roku współpracuje z Teatrem 6. Piętro. Śpiewa w spektaklu „Młynarski obowiązkowo!” w reż. Jacka Bończyka i gra w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa w reż. Andrzeja Bubienia (premiera 21. listopada 2015).

 

Na dużym ekranie aktor zadebiutował jeszcze jako student rolą w filmie „Rycerz” w reż. Lecha Majewskiego. Zagrał m.in. w „Krótkim filmie o miłości” Krzysztofa Kieślowskiego, „Złocie dezerterów” Janusza Majewskiego, „Dniu świra” i „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Marka Koterskiego, „Zabij mnie glino” (Nagroda Szefa Kinematografii za twórczość filmową w dziedzinie filmu fabularnego 1987) w reż. Jacka Bromskiego.

 

Zagrał w sześćdziesięciu pięciu spektaklach Teatru Telewizji (m.in. „Święty Eksperyment” w reż. Andrzeja Chrzanowskiego, „Elżbieta, Królowa Anglii” i, „Sokół Maltański” w reż. Laco Adamika ), a także licznych produkcjach telewizyjnych (m.in. „DEKALOG IX” Krzysztofa Kieślowskiego, „Ekstradycja” w reż. Wojciecha Wójcika, „Kameleon” w reż. Janusza Kijowskiego).

 

Niemal od początku kariery Piotr Machalica śpiewa i koncertuje. Zasłynął doskonałymi interpretacji piosenek m.in. Bułata Okudżawy, Georgesa Brassensa, Jana Wołka, Wojciecha Młynarskiego, czy Kabaretu Starszych Panów („Big Zbig Show”, „Zimy żal”).